Een beetje trots op mezelf

Jezelf op de borst kloppen hoort niet. Maar soms ben ik best een beetje trots op mezelf, vandaag is zo'n dag. Een vinding uit 2001 - uiteraard geoctrooieerd - wordt meer en meer onderzocht in de (fundamentele) wetenschap. Wat mij betreft is dit weer eens een illustratie, dat er eerst vindingen of ideeën uit de maatschappij zijn en dat daarna pas de analyse in de fundamentele wetenschap begint. Dus niet andersom. Innoveren en onderzoek zijn echt twee verschillende takken van sport. Met de mede-uitvinder Ludo Van Schepdael heb ik tot op de dag van vandaag een super goede werkrelatie.

Waar gaat de vinding over? Hogedruk sterilisatie is een duurzame technologie (5-8x minder energie) voor de toekomst, waarmee producten gesteriliseerd worden, maar toch een productkwaliteit heeft alsof het is gepasteuriseerd. De kwaliteit is aanzienlijk beter. Tegenwoordig wordt het ook wel Pressure-Assisted Thermal Sterilization (PATS) genoemd. PATS is een goed voorbeeld van een nieuwe combinatie (Schumpeter). Een combinatie van een verhoogde pasteurisatie temperatuur met zeer hoge druk (1-5 minuten @ 6000-7000 bar). In de Mariana trog is het maar 1100 bar.

Enfin, als je 24x in een proefschrift wordt gerefereerd, dan ga je wel blozen hoor :-) @mezelf: Niet naast je schoenen gaan lopen! Ach, het duurt nog een jaar of 5 voordat de eerste commerciële PATS toepassingen op de markt zullen verschijnen. US Army zal als eerste zijn (oeps, dat mag ik niet vertellen, sorry Patrick). Vanuit TOP gaan we in 2010 (weer) aan de slag met dit onderwerp!

PS. meer interesse in pascalisatie (= hoge druk pasteurisatie)? Vanuit TOP b.v. draaien wij sinds een jaar de eerste pascalisatie fabriek van Nederland. Kom maar eens kijken.

Kleine aanvulling op 31-10-2009.
TOP is bezig om een samenwerking rondom pascalisatie op te starten met PreshaFood (we gebruiken dezelfde technologie). Hieronder een klein youtube filmpje. Sander bedankt voor de tip!

Reacties

  1. Sjezusmina, en dat ook nog eens in een Amerikaans proefschrift! De Heij, ik zal u voortaan vousvoyeren!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.