Josien Kapma in het zonnetje gezet (Guus.net)

Josien -web 2.0 pionier, melkveehouder in Portugal en WU'er - verdient een beetje extra aandacht. Sinds anderhalf jaar zet Josien Kapma zich in voor Guus.net, een community site voor het platteland. De insteek is anders dan bij Foodlog.nl, maar zeker niet minder interessant. Guus.net bundelt informatiestromen, probeert kennis te ontsluiten en verbind mensen. Josien heeft daarnaast nog een Guus.net blog, waar korte berichtjes worden achtergelaten. Verder doet Josien actief mee in discussies op Foodlog.nl en heeft ze een eigen twitter account: twitter.com/GuusNet. En ook andere media hebben Josien opgemerkt, zie alhier een verwijzing naar een artikel op boerderij.nl. Ik ben enthousiast over haar december-nieuwsbrief, waarin ze het heeft over het feit dat lokaal (community) het woord van 2010 gaat worden, ik deel deze mening. 2009 zijn we opgestart, 2010 gaat web 2.0 volledig gemeengoed worden. Zonet heb ik met veel plezier een presentatie uit november 2009 bekeken:



Aanvulling 10-1-2010
Hier geeft Josien haar 'droom' weer.

Hieronder staat een korte omschrijving van Guus.net

Dit is Guus’ blog. Guus (www.guus.net) is een community voor kennisuitwisseling en vitalisering rond het thema platteland.
Er is behoefte om naast een fysiek netwerk en evenementen, continu kennis uit te wisselen en een divers netwerk te bouwen en te onderhouden. Hiertoe bouwen wij een online community waar mensen die betrokken zijn bij plattelandsontwikkeling (burgers, ondernemers, beleidsmakers en wetenschappers) elkaar kunnen vinden en kennis kunnen uitwisselen. Deze online faciliteit heet Guus.

In plaats van een separate plek voor netwerken en kennis nieuw te bouwen, zal Guus de bestaande online toepassingen ontsluiten en met elkaar verbinden.

Basisfuncties van Guus zijn kennis ontsluiten en netwerken (het werkwoord, niet het zelfstandig naamwoord) faciliteren, dus mensen verbinden. Doel is het vitaliseren en verbinden van bestaande netwerken die iets met plattelandsontwikkeilng te maken hebben.

Guus ontsluit kennis en verbindt mensen. Het gaat er dus om dat mensen een ‘online presence’ hebben, een online aanwezigheid. Anders valt er niets te ontsluiten of te verbinden. Guus helpt mensen kennis te maken met Web 2.0 toepassingen zodat zij het internet hopelijk niet langer zullen zien als iets ‘technisch’ maar als iets ‘sociaals’. Als een instrument om je doelen slimmer te bereiken, mensen te leren kennen en informatie uit te wisselen.

- Op Guus wordt informatie die zich op ándere plekken op internet bevindt, ontsloten.
- Op Guus wordt mensen de gelegenheid gegeven profielen aan te maken en de interactie met elkaar aan te gaan.
- Op Guus vinden mensen met Vragen mensen met Antwoorden.

Reacties

  1. Ik vraag me af of ik deze eer verdien maar koester me toch in je zonnetje wouter! Ik ben inderdaad net zo enthousiast als jij over web2. Ook voor landbouw en platteland is het een kans om ingewikkelde transities (letterlijk) in beeld te krijgen, er beelden bij te krijgen en te delen. Maar we staan nog maar aan het begin. Via eten landbouw en platteland verbinden... yes, we gaan ervoor.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Josien, je hebt gewoon geluk. Voor hetzelfde geld was ik begonnen met Dick, Joost, Linda, Harold of Stephan. Gewoon willekeur :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.