De NL Twitter Verkiezingen 2010 (#watkiestnl & #tk2010)

De day after; VVD lijkt tocht de grootste geworden te zijn en persoonlijk ben ik daar wel blij om. Gisteren heb zelf ik strategisch gestemd (anders was het D66 geworden). Een kabinet met PvdA* zou ik om meerdere reden niet echt prettig vinden, wat economische minder prettige maatregelen moeten echt genomen gaan worden, en dat kan beter met de VVD denk ik. Aan de andere kant een kabinet met Wilders zie ook ook niet echt zitten. Het zullen wel lastige formatie onderhandelingen gaan worden. Mijn hoop is dat we dan toch maar een paars-plus krijgen (VVD, PvdA, D66, GL) en niet helemaal een rechts kabinet met VVD, PVV en CDA (ook respect voor de manier waarop Balkenende gister afscheid nam).



Mijn sympathie gaat zeker ook uit naar PvdD (@MarianneThieme), PvdD is veel liberaler dan ik had gedacht en ik gun Marianne dus ook haar twee zetels. Zoals wellicht inmiddels bekend is, is mijn persoonlijke kleur GroenRechts (Marianne had haar partij beter niet PvdD kunnen noemen, GR is beter :-) ). Ik zal mijn best doen om mijn mening rondom groen/duurzaamheid ook bij de VVD door te laten klinken. Over een paar weken begin ik bij de gemeente Spijkenisse.

Wat echt is opgevallen deze verkiezing, is natuurlijk het gebruik van twitter. Gisteravond heb ik zitten genieten. TV aan, ipad met twitter-app op schoot. Wat een interactie. Aan het begin van de avond lag www.twitter.com eruit. Zal dat met onze verkiezingen te maken hebben gehad? De wereld wordt weer een stukje kleiner, met dit communicatiemiddel. En @asmajoop en @mariannethieme hebben ook actief meegedaan met het GUUS en Foodlog #etenweten debat op zondag. Groot respect voor deze vorm van 'directe' democratie. Het #etenweten verslag staat hier, en voor de geïnteresseerden heb ik een pdf gemaakt van het betreffende twitter debat.

Ten slotte nog een stukje food inhoud. Foodlog.nl heeft een mooie serie "als je weet wat je wilt eten, op wie stem je dan?" gemaakt met politieke kopstukken:
- Deel 1 - PvdD
- Deel 2 - VVD
- Deel 3 - SP
- Deel 4 - ChristenUnie
- Deel 5 - GroenLinks
- Deel 6 - CDA
- Deel 7 - D66
Generiek gezien was ik niet echter onder de indruk van de inhoud van geïnterviewde politici. Het valt me overigens nu pas op dat de PvdA niet is geïnterviewd. Ik zal het nog eens navragen aan Dick of dit toeval is of niet.

Tenslotte, zal de nieuwe paars-plus coalitie ook voldoende kracht, visie en moed hebben om ook aan Nederland Innovatieland 3.0 te gaan werken? Ik hoop het wel. Hervormingen in het R&D en Innovatielandschap zijn netzo essentieel als die in het agri-food landschap. We zullen het gaan zien.

* Als ik een MP had mogen kiezen, dan had ik wel op Cohen gekozen.

aanvulling 18 juli 2010
De NRC heeft nu een kaartje geplaatst waarop je per stembureau kunt zien wat de verkiezingsuitslag was. I love new media. Dat is nog een transparantie ten top.

Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Technologie is de volgende stap in onze evolutie - Hoe Darwin en Technologie gekoppeld zijn

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!