Jaap Seidell in het zonnetje gezet : de overgewicht expert van Nederland

Zonet heb ik (via iPad2 en Apple TV ;-) ) gekeken naar de uitstekende Zembla "slank in een dag" uitzending die ging over overgewicht en vooral over maagoperaties. De Nederlandse Public Health expert op dit gebied Jaap Seidell kwam uitvoerig aan het woord. Jaap is geen voorstander van operaties (hij heeft op foodlog een mooie parabel gepubliceerd), en is een groot voorstander van lifestyle changes (gezond eten en bewegen), lijkt ook net zoals Frank van Berkum een voorstander van paleo voedingspatroon ** (zie ook Melchior Meijer en zijn blog) of koolhydraatbeperkend voedingspatroon. De grap is overigens dat 'de hollandse pot' ook volgens Seidell niet zo slecht is.



Daarnaast heeft Jaap met succes gewerkt aan de implementatie van JOGG (de Hollandse variant van EPODE, volledig in lijn met de moderne inzichten van systeemkunde en sensemaking). Wat mij betreft krijgen Frank van Berkum en Jaap Seidell een televisieprogramma, en worden ze beide ook de belangrijkste adviseur bij het ministerie van gezondheid. Hun boodschap zou nog breder gehoord moeten worden bij het grote publiek denk ik. Onderstaande Zembla filmpje is weer goede stap, er moeten echter nog heel veel meer stappen gezet gaan worden om de overgewicht en obesitas crisis de kop in te drukken.

Ook de industrie heeft overigens een belangrijker taak (zie ook FND rapport). Koolhydraat en suikerhoudend voedsel zou minder beschikbaar moeten zijn, en vers(-bewerkt) zou hipper en lekkerder gemaakt moeten worden. Bij TOP proberen we hier aan mee te werken o.a. door de zinzet van nieuwe technologie. Ik denk dat deze 'thema's tevens belangrijk zijn in de nieuwe 6e kondratiev cyclus.

Aanvulling 21-november: Lees ook de reactie van Melchior Meijer eens op deze rapportage.

  Get Microsoft Silverlight
Of bekijk de flash versie.


** achterlangs kreeg ik een reactie dat Seidell de richtlijnen volgens het voedingscentrum goed vind en geen paleo aanhanger is ***. Ik heb andere geluiden gehoord. Zelf hanteer ik een ruime interpretatie m.b.t. paleo. Misschien moet ik dat woord niet meer gebruiken. Voldoende eiwit (1-1.1 gram per kg lichaamsgewicht), veel groenten, 2-3 stuks fruit en niet teveel koolhydraat (en zeker geen suikers) zijn grove richtlijnen. Koolhydraten -specifiek granen en suikers- zitten pas sinds 10.000 jaar (evolutionair gezien peanuts) en pas op grote schaal sinds 50 jaar op grote schaal in ons voedingspatroon. Verder heb ik begrepen dat Seidell, het drFrank dieet (of algemener laag koolhydraat) niet slecht vind om af te vallen. En verder is Seidell voor een geintegreerde systeemaanpak op op gezond gewicht te blijven. Seidell geeft zelf geen voedingsadvies. Hij is immers een Public Health deskundige. Bekijk zijn presentatie maar eens.

*** ik zal ophouden met het noemen van paleo aangezien ik er een eigen betekenis aan geef.

Aanvulling 24 juni 2012:
Proefschrift van Waterlander met de titel "Put the money where the mouth is. The feasibility and effectiveness of food pricing strategies to stimulate healthy eating" is via deze link te downloaded.

Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.