Commandant der strijdkrachten Peter van Uhm bij TEDxAMS

In de ochtend heb ik een paar ritueeltjes, ik begin meestal met het lezen van e-mails en het bekijken van wat internetsites. Naast Foodlog, Linkedin kijk ik dan snel de koppen van de NRC site en die van de Telegraaf. Vervolgens lees ik met een bakje Nespresso op mijn iPad het FD en in het weekend of NRC of Volkskrant.

Vandaag zag ik dit bericht op de Telegraad site "Van Uhm is wereldhit". Niet echt een aantrekkelijke kop, maar toen ik zag dat het om een TEDxAMS presentatie ging, was ik toch voldoende nieuwsgierig gemaakt. Dit jaar heb ik een uitnodiging gehad voor TEDxAMS 2011, maar ik ben zo 'dom' geweest om niet te gaan aangezien we een spoedklus hadden in Engeland.

Vanochtend heb ik het TEDxAMS Van Uhm filmpje bekeken en ik moet zeggen dat ik er nog wat stil van ben. Van Uhm vertelt over zijn vader en waarom hij het leger in is gegaan. Ook vertelt hij waarom door de inzet van geweld -alleen door democratische naties, en pas na democratische goedkeuring- we wel degelijk in een vreedzame wereld leven. Zijn verhaal gaat ook over de inzet van 'instrumenten' en vooral dat we allemaal een eigen instrument kiezen; veel mensen kiezen voor de 'pen' als instrument, anderen voor 'beeld' of de 'microscoop'. Zijn 'instrument' is 'the gun'. De gemene deler is dat wij allemaal een meer vreedzame en een mooiere en duurzame wereld willen hebben. 

Mijn persoonlijke ambitie is om dat te doen door nieuwe duurzame voedseltechnologie en door een bedrijven "ecosysteem" te maken waarbij mensen hun passies kunnen vinden en kunnen inzetten voor een mooiere wereld. Welk instrument heb jij in je leven gekozen?

Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.