De Cirkel is rond, de tussenpersoon verdwijnt en Ambachten 2.0 zijn de nieuwe helden in de 6e Kondratieff cyclus

In 2002 heb ik voor het eerste kennisgemaakt met de cycli van kondratieff (of kondratiev). Ik meen me ter herinneren dat Hans Schepers (oud McKinsey) me hierover voor het eerste verteld. Sindsdien gebruik ik regelmatig deze inzichten in mijn lezingen waarbij ik al snel de glazenbol-voorspelling deed: "vanaf 2010 zitten we in een economische herfst". Ik had het mis, het werd al 2008.



Als je naar de oorzaken kijkt van deze economische spanning dan ligt deze in volledig opgesloten in de 5e kondratief-cyclus (ICT, digitalisering gedreven). Door ICT is het makkelijk dan ooit geworden om geld virtueel in een 'split-second' van 1 plek naar een ander te krijgen. Geld handelaren (sommige noemen deze personen ook wel bankiers) hebben daar goed gebruik van gemaakt...niet om een mooiere wereld te maken, maar vooral zichzelf te verrijken. Je kunt het ze echter niet kwaliteit nemen. Net zoals een ontroerend goed makelaar, is een bankier een gewone middle man (tussenpersoon). En een middle man gebruik zijn informatievoordeel door een % te pakken. En doe je dat slim, dan kon je heel rijk worden over de rug van een andere. In 2007 of 2008 (ik weet het niet meer exact) las ik in Amerika "What would google do" van Jarvis. Dit was een behoorlijk inspirerend boek waar ik een korte samenvatting over heb gemaakt. De strekking van Jarvis was toen ook al "de middle man -de tussenpersoon- verdwijnt". 

Mijn eerste computer - een ATARI 1040 ST- kregen van mijn ouders toen ik een jaar of 15 was. Mijn eerste PC (286) kocht ik van de kleinkinder-erfenis van mijn oma ergens in 1990. Aan de TU-Delft zag ik voor het eerste in 1992 internet, en een jaar later konden via een 2400 baud lijn thuis een netwerkverbining naar internet krijgen. Als de dag van gister herinner ik me nog dat een plaatje lijn voor lijn binnenkwam. Best spannend. Internet was toen nog een speeltje voor de 'nerds' (dat zijn eigenlijk inhoudelijke ambachtslieden 2.0, straks meer hierover), maar we wisten toen al dat het een grote impact zou gaan hebben. Toch ben ik altijd een man van atomen en moleculen gebleven, en heb 'digitaal', 'computers' altijd als hobby gezien en nooit als 'werk'. Digitaal is leuk, maar we leven in een echte reële wereld; gelukkig maar. Maar ze komen weer samen, en onze wereld zal weer teruggaan naar 'distributed on a global schale'. Ik weet het zeker. Think positive!

Gisteravond heb ik een aangenaam interview gehad. Aangenaam gezelschap, toplocatie, heerlijk eten en vooral een leuk gesprek. Ik maakte ter illustratie van mijn verhaal (ik denk ik plaatjes en ben niet zo goed in woorden), het volgende plaatje. Nu wordt ik zonet door een twitter volger -alsof hij mijn gedachten kan lezen- gewezen op dit artikel "De opschoning van de traditionele wereld". Vooral het youtube filmpje illustreert zo goed wat 'voel'. Okay, dus de middle man gaat ertussenuit. Prima, dat is 'effectiever'. Maar wat komt er voor terug? Ik denk het antwoord te weten: "de Ambachtsman 2.0". Denk in gildesystemen en je weet wat ik bedoel. Mensen die 'iets' inhoudelijks kunnen. Lees ook deze linkedin lijn maar eens na.


Tel nu wat zaken bij elkaar op:
  1. Cycli van Kondratieff: we zitten in een transitie naar de 6e. Deze 6e cyclus draait om 'connectivity', echt contact (fysiek en niet alleen digitaal), waarde, creativiteit en plezier. Ook in Food!
  2. De klassiek middle man is een kostenverhogend factor en daarmee waarde vernietigend, terwijl het om waardecreatie zou moeten gaan! De vrager en de aanbiedt (= de foodmakers) geen weer dichter bij elkaar komen. Het kan niet anders (de longtail, vooral Anderson hierover). 
  3. Het 'Romeinse' rijk heeft ook niet eeuwig bestaan. AH doet goede zet met Bol, maar de toekomst gaat er denk ik anders uitzien. Handel gaat dienstverlener moeten worden met een kleine vergoeding voor bijvoorbeeld transport. Ik heb straks gewoon een real-time shopping-assistent.  
  4. Betekenis en inspiratie komt via creativiteit tot ons. Creativiteit (het hebben van oorspronkelijke ideeën), is dus waar het allemaal om draait. En natuurlijk de realisatie ervan (en daarvoor heb je weer DOE professionals nodig, of te wel Ambachtslieden 2.0). Dit is wat Robert Root-Bernstein al beschreef in 1989. Let op mijn woorden, gildestructuren worden weer hip.

En hoe ziet deze er dan uit ..... ;-) .... weet je het antwoord, dan zie je ook de nieuwe zakelijke kansen! Fijne zondag met dit dit mooie weer.

Aanvulling 6 april 2012: 
- zie de inaugurele rede van Olaf van Kooten: Tussenhandel verdwijnt.
- en het klasse filmpje van Olaf om het te illustreren:


Aanvulling 10 juni 2012
Marcel Bullinga (Futurist) staat in de krant met twee heldere onderwerpen. De winkels verdwijnen, maar blijven ook. Ze blijven als ze beleving bieden, en ze verdwijnen als voorraad-plek zonder beleving. Daarnaast komt ook Marcel met de term 'ambachten' komen terug. Meer in dit artikel.

Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.