Duurzaamheid in Food - de 5 grote mondiale uitdagingen

Terwijl duurzaamheid in essentie gaat over het 'verduurzaamingsproces', over kwetsbaarheid versus efficiëntie  en eigenlijk vooral een verdelingsvraagstuk is, kwetteren gewone media al luisterend naar de grote roerganger Aalt Dijkhuizen van de WUR door over biologische versus intensieve landbouw. Ook vandaag weer een stukje waarin Dijkhuizen wordt aangehaald. Dit keer in de telegraaf: "bio schaadt het milieu". Mijn mening is simpel, hij zou dat soort dingen niet moeten doen. Waarom niet? hij kiest 'een kant' en daardoor ontstaan nog meer welles nietes discussies. Verder vind ik dat wetenschappers inzicht moeten geven, data en modellen moeten delen, feitelijke kennis creëren. Maar kiezen welke kant we als individu of maatschappij op zouden moeten gaan, dat is iets voor 'ons' (de maatschappij dus). En de grootste fout die je kan maken is denken in 'grote ontwerpen'. De Oplossing bestaat immers zelden.



Wat ik overigens wel goed vind, is dat het publieke debat gevoed blijft worden. Nou, ja eigenlijk dat het publieke debat plaats zou moeten gaan vinden. Kwetteren over biologische leidt wat mij betreft af van de werkelijke uitdagingen waar we als 'aarde' de komende generaties voor staan. Terug dus maar naar deze echte uitdagingen. Het zijn er 'maar' vijf denk ik:
  1. Een immer groeiende (vleesetende en consumerende) wereldbevolking
  2. Peak phosphate. Kortom, een eindigheid van beschikbaar kunstmest.
  3. Peak oil. Ook olie en gas raken 'op'. (maar biobrandstof is onzalig).
  4. Een beperking van beschikbaar vruchtbare landbouwgrond.
  5. Een beperking van vers water.
Hieronder de presentatie die ik met eerste kerstdag heb gemaakt. Gewoon wat plaatjes om te duiden wat de vraagstukken zijn waar we de komende generaties voor staan. Eindigheid van de capaciteit van onze aarde. We kunnen niet anders dan circulair gaan denken, kringlopen sluiten en gesprekken aangaan over verdelingsvraagstukken. Vanochtend heb ik me goed geamuseerd door een rapport door te lezen met de titel "Resources Futures 2020-2050". Het heeft mij geïnspireerd om een nieuwe versie van de powerpoint "Sustainability and Food -5 main issues" te maken die ik binnenkort uiteraard ook op slideshare zal zetten.

 

Reacties

  1. http://www.imeche.org/Libraries/Reports/IMechE_Global_Food_Report.sflb.ashx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. http://en.wikipedia.org/wiki/Abundance_of_elements_in_Earth%27s_crust

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het welles nietes spelletje gaat door:
    WNF (en Jason Clay, Senior Vice President of Market Transformation van het Wereldnatuurfonds)
    http://www.foodlog.nl/artikel/wnf-geeft-dijkhuizen-gelijk-landbouw-moet-intensiever/allcomments/
    en
    Erisman van (Jan Willem Erisman is directeur-bestuurder Louis Bolk Instituut)
    http://www.foodlog.nl/artikel/een-lobby-van-prominente-nederlanders-tegen-biologische-landbouw/

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Mijn eigen mening is simpel:
    We hebben een eindigheid van waardevolle mineralen inde bodem:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Abundance_of_elements_in_Earth%27s_crust
    Juist hierom moeten we de kringloop gaan sluiten (in het rijke westen)
    Wij in het rijke westen extraheren immers oneerlijk veel inputs uit de bodem.
    http://www.foodlog.nl/artikel/een-lobby-van-prominente-nederlanders-tegen-biologische-landbouw/allcomments/#comment-100920
    Juist daarom zou het rijke westen de morele plicht moeten hebben om:
    - de kringloop de sluiten.
    - minder te verspillen.
    Dit kan o.a. door:
    - houdbaarheidsverlengende technieken in te zetten.
    - door bewust fosfaat en olie duurder te maken via taxen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed genuanceerd stuk van Wouter van der Weijden.
    http://www.foodlog.nl/files/achtergrond/ArtikelBrabantsDagblad.pdf

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Marketing tribune - ook met milde conserveertechnieken.
    http://www.slideshare.net/dickfoodlognl/interview-dv-marktrib012013

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.