Ralph Moorman In het zonnetje gezet - de Boodschappen Coach & Go Ralph!

Lezers van dit blog weten dat ik ondanks mijn achtergrond (niet ;-) ) toch steeds de neiging heb om een 'mening' te hebben over voeding en gezondheid. De laatste versie van wat ik denk dat gezonde voeding is door verschillende diëtisten en lifestyle coaches bekeken en staat hier (maar lees ook over fruit en groente en over vitamine D). In het verleden heb ik regelmatig (onterecht) denigrerend gedaan over diëtisten. Vooral omdat ik het gevoel dan had dat ze wel erg bleven echoën dat wat ze geleerd hadden op de opleiding en weinig oog leken te hebben voor nieuwe (wetenschappelijke) inzichten. En daarbij vooral dan het voedingsvaticaan slaafs volgen. Aan de andere kant van het spectrum zie je sportcoaches en trainers die goed inzetten op bewegen, maar ondertussen helemaal schokkend weinig weten van voeding (geldt overigens ook voor veel artsen). Het type 'coach' dat nog gerust 6 bruine boterhammen voorschrijft vanwege de 'energie' die je nodig hebt. 




Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel. Er komen steeds meer zg. lifestyle coaches die integraal kijken naar gezondheid vanuit een meer holistische en complete visie waar bewegen en goed gezond eten de basis voor is. Zelf heb ik nooit de behoefte gehad om coach of persoonlijk dienstverlener te worden, maar ik heb heel veel respect voor diegene die dat wel doen. Onze persoonlijk gezondheid is niet alleen prettig voor onszelf maar levert ook veel maatschappelijk waarde op. Laat ik dus maar met de deur in huis vallen: "Ik ben stikjaloers op Ralph Moorman", Ralph is voor mij de ideale lifestyle coach. Een lifestyle coach zoals ik zelf zou willen zijn mocht ik niet doen wat ik nu wel doe. Multidisiplinair ingesteld, niet alleen op bewegen en voeding, maar ook gericht op een positieve levenshouding. Natuurlijk is er ook de studie-link van Ralph met mijn collega's Maurice en Jannie en oud collega Harald waardoor ik misschien niet helemaal objectief zal overkomen. Jaargenoten levensmiddelentechnologie aan de WU waren ze. Maar wat geeft het. Ik heb ondertussen mijn eigen mening gevormd via direct contact met Ralph, en ben fan geworden.



Dit stukje heeft de bedoeling om te gaan over zijn nieuwste boek de Boodschappencoach, straks kom ik hier echt nog wel op terug. Eerst nog maar een persoonlijk noot. Wat ik vooral super vind aan Ralph is zijn immer positieve houding. Hij oordeelt en veroordeelt niet. Zijn houding is altijd neutraal of positief. Ik wou dat ik een klein stukje van deze vaardigheid kon 'klonen', zelf ben ik immers regelmatig te hard op de persoon. Noem het maar een verbeterpuntje voor mezelf. Bert zegt terecht altijd 'hard op de inhoud, zacht op de persoon'. Ralph zit ook zo in elkaar. Ralph heeft zich als levensmiddelentechnoloog ook zeer grondig ingelezen in de wetenschappelijk kant van voeding en gezondheid. Zijn conclusie "Er is schrikbarend weinig bekend over de relatie voeding en gezondheid" (zie pagina 9 van de Boodschappencoach) kan ik eigenlijk wel delen (al is er steeds meer wel bekend ;-) ). Een beetje meer nederigheid vanuit de wetenschap en officiële instanties is op zijn plek en Ralph schrijft daarom ook "wat voedingswetenschappers ons als onwrikbare waarheden verkopen (melk is goed voor elk, verzadigd vet is slecht voor hart en bloedvaten, kunstmatige geur en kleurstoffen zijn veilig), blijken bij kritische inspectie vaak niet bewezen of gewoon onjuist".

Now we are talking!
"Door aan de ene kant voedingsmengsels in het schap te leggen, terwijl aan de andere kant zo weinig bekent is over de gezondheidseffecten op langere termijn, zijn we als consument ongewild proefkonijn in een wereldwijd gezondheidsexperiment". Een stevige uitspraak waar heus wel wat op af te dingen valt -er zijn immers geen gezonde of ongezonde producten, alleen gezonde of ongezonde voedingspatronen- maar ook dit is een uitspraak waar ik me toch wel in kan vinden al geloof ik niet in het grote complot. Ik ben nu onderweg naar de VS (en wat een shit krijg ik weer te eten in het vliegtuig ;-( ) en daar zijn de schappen helemaal gevuld met goedkope energie leverende suikerhoudende knutsels. Eiwitten en vet hebben te lang in een negatief daglicht gestaan en de mate waarin we onze eetpatronen in nog geen 50 jaar tijd versuikert en ver-koolhydraat hebben is natuurlijk schokkend. De gevolgen? Ongezondheid, metabolische ziektes, inflammation, diabetisch, overgewicht, etc etc. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden lijkt ook Ralph te denken. Heldere taal en goede voorlichting zijn nodig om de olietanker ' collectieve ongezondheid' weer in een beetje in de juiste richting te krijgen. Ralph en zijn collega's verdienen daarom alle steun. De tijd van balans-spotjes via het voedingscentrum is wat mij betref voorbij. Altijd maar denken dat je wetenschappelijk alles bewezen moet hebben voordat er gehandeld kan gaan worden ook wat mij betreft. En in massa-communicatie helpt nuance niet, en is heldere taal nodig. Ralph denkt en doet ook zo.




Terug naar de Boodschappencoach. Een duidelijk boekje dat het verdient om op alle keukentafels van Nederland te liggen. Duidelijk geschreven, handzaam en vooral helder. Ik ga het in ieder geval cadeau geven aan mijn moeder en wellicht nog een paar mensen in mijn omgeving. Kortom, gewoon een aanrader dus. Heb ik zelf veel geleerd, neen, maar dat geeft niet. Ik ben immers niet de doelgroep van Ralph. Ralph schrijft helder en is in zijn inhoudelijke adviezen mogelijk nog dus nog helderder. Zijn adviezen zijn impliciet overigens ook 'paleo' of 'oerdieet' valt me op (zie ook pagina 11). Valt er dan niks op af te dingen? Natuurlijk wel, ik ben rondom bijvoorbeeld E621 als ingrediënt iets gematigder, giftig is het niet, wel is het een stof die 'verslavend' makend is (net als suiker en zout) en vooral in niet-nodige producten wordt gestopt. Ook het hoofdstuk "Let op de verpakking" gaat te ver en daar slaat Ralph in mijn ogen de plank behoorlijk mis. Zijn fobie voor (modern) kunststof is echt onterecht en kan je beter dergelijke moderne verpakkingen hebben dan helemaal geen verpakking. Een goede verpakking resulteert vrijwel altijd tot een duurzamer product, dat ook nog eens veiliger is. En voor vers(-bewerkt) geldt dat de gezondheidswaarde veel beter behouden blijft.

Maar dit boekje is niet bedoeld om een genuanceerd wetenschappelijk relaas te geven. Wel om 'gewone' consumenten handvatten aan te reiken. Gewoon duidelijke taal die iedereen kan snappen. En daarin is Ralph dus heel goed gelukt. Nederland zou in een paar jaar veel gezonder kunnen worden als we allemaal onze voedingspatroon zouden gaan aanpassen op de 'richtlijnen van Ralph'. Ik wil daarom het ministerie van gezondheid oproepen om 7 miljoen boekjes in te kopen en deze gratis te verspreiden onder alle huishoudens in Nederland. Of geef Ralph een reële vergoeding en zet daarna zijn boek gratis online en vervolgens daar vooral veel aandacht aan te geven. Het Voedingscentrum zou in mijn aanzien stijgen, als ze hier het voortouw in zouden nemen.

Go Ralph! 

PS tijdens mijn 9 uur durende reis met United Airlines van Schiphol naar Chicago, heb ik het volgende gekregen. Een warm ontbijt bestaande uit een warme bakje met (teveel) pasta, een beetje tomatensaus en een klein stukje vlees. Daarnaast een klein bakje sla (gelukkig!) en een flinke suikerige brownie. De 'lunch' bestond uit een broodje met kaas en kip met een ongedifinieerde pesto en een zakje chips. Samengat: Carbs en suiker ;-( Ik heb de helft opgegeten, mijn lijf heeft toch een beetje energie nodig gedurende de vlucht, maar ik voel nu al dat ik minder fit ga aankomen in de VS dan dat ik vertrok uit Europa. :-(



Reacties

  1. Mijn opinie m.b.t. chemische conserveringsmiddelen en ook E621 heb ik reeds verwoord in dit opinie stukje op foodlog.
    http://www.foodlog.nl/artikel/chemische-conseveringsmiddelen/

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.