Alleen onbehandelde melk is rauwe melk, oja, en thermiseren dan? De toekomst ligt voor ons en is technologisch.

Ik loop een beetje achter met reageren en stukjes schrijven. Daarnaast loop ik veel teveel achter met het beantwoorden van mijn mails. Recent ben ik getipt op dit stukje met de titel "Alleen onbehandelde melk is rauwe melk" vanuit de bond van Boerderij-Zuivelbereiders. Voorzover ik heb kunnen nagaan heeft de BBZ geen contact met ons gehad, en vind ik deze reactie dus bijzonder. Misschien is het handig om eerst wat vragen te komen stellen voordat er a-priori geoordeeld wordt. Ik nodig de BBZ bij deze uit om eens te komen praten. Wij staan altijd open voor een goed gesprek.




In de rauwe melk praktijk is het gebruikelijk om te thermiseren (tenminste zo noemen insiders dat). Nu is thermiseren ook een gewone hittebehandeling, levensmiddeltechnologen noemen dit ook daarom wel zeer mild pasteuriseren of te wel half-pasteusieren. Als de stelling is dat rauwe melk alleen rauwe melk mag heten als het zo uit de koe komt en dus niet 'aangeraakt' mag worden dan mag boerenkaas vast ook niet gemaakt worden op basis van ge-thermiseerde melk. En tevens is het dan logisch dat er een verbod is op de verkoop van rauwe melk. Het blijkt -microbiologisch- een risico-product. En daar willen we nu net iets aan doen.

Mijn persoonlijk standpunt is simpel. Ik ben een voorstander -ook in de #softpaleo gedachte- van (gefermenteerde) rauwe melk producten. Deze producten bevatten allerlei eiwitten en andere gezonder componenten die zo gauw ze verhit worden (gehomogeniseerd en gepasteuriseerd of gesteriliseerd) inderdaad in gezondheidswaarde achteruit gaan. Rauwe melk (producten) zijn daarom zeer bijzonder en gezond **. Maar er is een verhoogd voedselveiligheidsrisico en het is daarom niet vreemd dat de wet is zoals deze nu is. Nieuwe milde conserveermethoden bieden kansen voor de sector. Beste sector, beste Bond van Boerderij-Zuivelbereiders, kom je informeren er liggen heel grote innovatie-kansen vooral juist voor kleinere spelers.  Een ontheffing op basis van rationele gronden dus is echt goed.

Ik voorspel de BBZ alvast: gewone gepasteuriseerde melk gaat op lange termijn -net als suiker en e-nummers- in een negatief daglicht komen. Nieuwe technologie biedt kansen. Zorg dat niemand anders u gaat kannibaliseren. Je kunt immers beter zelf aan het roer gaan staan. Maar de toekomst blijft echt voor ons liggen. Heb lef en ga innoveren. Wij willen graag samenwerken!

Geplaatst op 9 december 2013 door Redactie
De Bond van Boerderij-Zuivelbereiders (BBZ) is van mening dat alleen onbehandelde melk rauwe melk mag worden genoemd. De BBZ zegt dat naar aanleiding van een poging van het bedrijf Top bv in Wageningen om melk die met milde conserveringstechnologieën is behandeld als rauwe melk in de markt te zetten.

Om de naam rauwe melk te mogen gebruiken, mag deze melk volgens de BBZ geen warmtebehandeling of een fysische of chemische behandeling hebben ondergaan.

In vakblad De Zelfkazer van december is te lezen dat Top bv bij de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit ontheffing aan wil vragen voor de verkoop van mild behandelde rauwe melk in de retail. Als het aan de Bond van Boerderij-Zuivelbereiders ligt, mag die aanvraag niet gehonoreerd worden.

PS lees ook dit artikel en vooral de reactie op het blog van Melchior Meijer.

** als is er wel nog iets rondom A1 versus A2 betacaseine waar ik het fijne niet van weet. Geitenmelk zou daarom gezonder zijn dan onze gewone 'koemelk'. Nogmaals dit gaat mijn pet even te boven

Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.