Nu in 2016 begint de lente van de 6th Wave of Kondratieff ... ... denk ik - The Future of Food.

Bijna 10 jaar geleden vroeg mijn kamergenoot Hans aan me “heb je wel eens gehoord van de cycli van Kondratieff, nu mijn antwoord was nee. Ik begreep achteraf dat het basis stof was op de HEAO economie. Maar ja, als Delftse ingenieur had ik die stof niet meegekregen tijdens de college’s. De beta in mijzelf was echter vanaf dag 1 gefascineerd door de gedachte dat er in onze economie en geschiedenis -vooral sinds het begin van de industriële revolutie- een ritme zit die aangejaagd wordt door uitvindingen en zakelijk uitrol van nieuwe technologieën.


Ik ‘voelde’ dat moment dat er een crisis zou aankomen rond 2010 (stom het was 2008) en dat het intellectueel en zakelijk interessant zou zijn om me alvast te gaan verdiepen in de onderwerpen en thema’s van de 6e golf. De activiteiten en projecten die we binnen TOP, Holland Food Ventures en Food4Innovations in de laatste tien jaar hebben ontwikkeld, passen binnen deze nieuw golf.

Natuurlijk heb ik geen glazen bol, toen al helemaal niet. Alles wat ik dus schrijf of beweer kan gelijk onderuit gehaald worden als ‘onzin’. Nu aan het einde van de 5e cyclus, lijkt het me interessant om eens na te gaan denken over de komende cycli, als startpunt ben ik begonnen om wat ideeën op slideshare te zetten. Ik zelf denk dat the 6th Wave ongeveer een hoogtepunt heeft in 2032 (en loopt tot ongeveer 2040), daarna komen we in de 7e golf (2040-2070).



Harold Van Garderen reageerde gelijk per sms. Hij poneerde de stelling dat het gaat om 50 jaar cycli (2x25), ikzelf denk dat de golven sneller gaan aangezien wij sneller nieuwe technologieën oppikken. Het is dus eerdaags tijd voor een borrel met Harold, daarna volgt vast deel twee op dit blog.


Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Ons eigen poep en pies kan onze wereld redden!

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.