De Bonenprofessor (6) slaat de plank mis. WUR gaat weer over de grens. Wie grijpt in?

Inmiddels krijg ik al diverse mailtjes met .. laat maar … ik zal het niet publiceren waarover deze briefjes exact gaan. Het onderwerp blijft mij echter mateloos boeien, en daardoor kan ik het toch niet laten om ook nog maar even goed te kijken naar het wie-wat-waar bij dit dossier. Tocht wel een beetje geïnspireerd door Follow the Money – goede onderzoeksjournalistiek is immers dun gezaaid – ben ik eerst maar eens in de octrooi literatuur gedoken. Wageningen Universiteit heeft een octrooi (wat echter in eigendom is van Friesland Campina) op de vervezelingstechniek.

Nu vraag ik me al lang af waarom universiteiten hun inzichten überhaupt octrooieren, dit zou immers hun taak niet moeten zijn want hun eigenlijk primaire taak is onderwijs+onderwijs. Zouden Unilever en de Vegetarische Slager op de hoogte zijn van deze octrooien? Waarom werk je mee aan een project als het IP van iemand anders is?

Hoeveel zullen ze overigens meebetalen aan het project? Mijn informanten – ik weet niet zeker of ze het echt wel weten hoor- vertellen mijn dat het om kleine bedragen gaat. En wilt Unilever werkelijk met vleesvervangers aan de slag gaan? Ik zou hen zeker aanmoedigen; begrijp me niet verkeerd, wauw! Maar echt? En gaan ze dat dan doen samen met de octrooi-eigenaar Friesland Campina? En heeft de pea foundation echt miljoenen opgehaald via crowdfunding voor het onderzoek ingezet in 201o? Veel teveel speculatie natuurlijk, maar hoe zit het nu werkelijk? Wie o wie gaat dit uitzoeken, het belooft een mooi dossier te worden! **

De liefhebbers kunnen hier het octrooi nalezen. Google verder maar op “Fibrous food material WO 2008041845 A1”.

** vergeet niet, ik ben ook belanghebbende, dit gaf ik in het eerste artikel al aan. Onafhankelijk mag je mij daarom zeker niet noemen. Maar vergeet ook niet: ik maak het mezelf niet gemakkelijk door dit op papier te zetten.


Reacties

Populaire posts van deze blog

In het Zonnetje gezet: Het gelijk (in mijn ogen) van Katans mening rondom voedingswetenschappen.

Technologie is de volgende stap in onze evolutie - Hoe Darwin en Technologie gekoppeld zijn

Teun is geen journalist maar een slim ondernemer. En ook ik heb mijn twijfels bij de ADH-cocnept : een schijnprecisie die er niet is in de praktijk.